Regional Branding

Wat is Regional Branding

Streekidentiteit als hefboom voor de plattelandseconomie in Pajottenland en Zennevallei

Via het project regional branding Pajottenland wil vzw Pajottenland+ de sterke waarden van onze regio Pajottenland en Zennevallei koppelen aan onze plattelandseconomie.

Uit onderzoek blijkt dat het Pajottenland een naamsbekendheid kent van 81% in Vlaanderen, wat heel erg hoog is. Het Pajottenland is de ‘goed-gevoel-streek’ bij uitstek.

Het uitzicht van onze streek wordt bepaald door glooiende heuvels en vergezichten, de zennebeemden, de uitgestrekte natuur, de holle wegen en de eindeloze weiden en akkervelden.

Bruegel heeft er zijn bekendste werken geschilderd en ook het leven mag je er gerust als ‘bruegeliaans’ omschrijven. Je vindt er nog rustige dorpskernen met een volkse sfeer.

Halle is de inkoopstad in de regio, maar heeft ook een gekende basiliek en een van de grootste carnavals van het land. In onze regio wordt de echte kriek en geuze gebrouwen en de boeren uit de streek produceren veel lekkers.

Tussen de kronkelende paadjes met hagen, wilgen en boomgaarden kom je al eens een Brabants trekpaard tegen. Verder wordt het landschap gekleurd door typische vierkantshoeves en hier en daar een wind- of watermolen.

Dit lijkt wel een te idyllisch tafereel, maar vergis je niet, de streek lééft wel degelijk! Er bestaat een rijk en actief verenigingsleven en het culturele aanbod is zeer groot. 

Al deze positieve kenmerken vormen samen het merk Pajottenland dat ondernemers, gemeentebesturen en organisaties kunnen gebruiken om hun producten (nog) sterk(er) in de markt te zetten.

Plattelandsondernemers kunnen zich profileren als ondernemer uit het Pajottenland door zich onder het merk te scharen.

Er zijn tal van mogelijkheden voor verschillende ondernemers: lekkere kaas uit het Pajottenland bij het ontbijt in een hoeveverblijf, een uitgebreid assortiment van Pajotse bieren in de cafés, Pajotse menu's in de restaurants, cateraars die op je evenement een volledig Pajotse receptie kunnen aanbieden, buurtwinkels die lekkere Pajottenmanden verkopen enzomeer...

Op die manier maken ondernemers en beleidsvoerders de merknaam Pajottenland samen sterker! De regionale economie wordt gestimuleerd en door lokale netwerken te stimuleren vermindert ook de ecologische voetafdruk in de regio. Redenen te over om samen aan een sterk Pajottenland en Zennevallei te werken.

Doel en onderzoek

Onderzoek naam Pajottenland

Naar aanleiding van dit project werd een marktonderzoek in Vlaanderen gedaan. Uit rondvraag blijkt dat de naam Pajottenland een naamsbekendheid heeft van 81% en dat Vlamingen het Pajottenland vooral associëren met landelijkheid, heuvels, Vlaams-Brabant, de nabijheid van Brussel, natuur en streekproducten. De gevoelens die de naam Pajottenland oproept zijn genegenheid, warmte, ongedwongenheid, thuisgevoel en culturele authenticiteit.

In het Pajottenland en de Zennevallei zelf werden vijf werkgroepen georganiseerd (toerisme, overheid, ondernemers, inwoners, socioculturele sector) waar telkens enkele uren werd gepraat over de kernwaarden van onze regio. Op die manier kwamen we tot een raamwerk die het 'dna' van onze regio weergeeft. Kernwaarden hierin zijn het karakteristieke landschap, al het goede van het landelijke dichtbij Brussel, geuze en kriek, lekker eten en drinken, Bruegel, de volkse cultuur, ongedwongenheid, volksmuziek,... Meer informatie rond het onderzoek vind je in het visieboekje.

Doelstellingen voor plattelandsondernemers - en sectoren binnen het project 'merk Pajottenland'

 Doelstellingen voor hoeve- en streekproducenten:

·       streek-en hoeveproducten onder het merk Pajottenland brengen en bij voorkeur benoemen als Pajottenlandse producten
·       de zichtbaarheid van het merk Pajottenland en de meerwaarde van de regio verhogen
·       beschikbaarheid van Pajottenlandse producten verhogen en de bekendheid versterken
·       producenten aanmoedigen zich te structureren voor een betere (regionale) distributie
·       producenten steunen om innovatief te zijn bij het ontwikkelen en vermarkten van producten
·       samenwerking tussen producenten en verkooppunten verbeteren

Doelstellingen voor toerisme en recreatie:

·       interesse creëren voor de Pajottenlandse troeven bij specifieke doelgroepen
·       plattelandsondernemers betrekken bij deze projecten, bijvoorbeeld het aanbieden van streekmenu's in de horeca
·       kruisbestuiving bevorderen tussen cultureel erfgoed (activiteiten en evenementen), onroerend erfgoed en regioproducten
·       toeristen en recreanten in contact brengen met streekproducten

Ecologische doelstellingen:

·       producten uit eigen streek verkleinen de ecologische voetafdruk
·       zachte recreatie houdt het landschappelijk karakter en de eigenheid van de regio in stand

Anno 2020 telt Pajottenland+ zo’n 85 merkgebruikers. Wil je ze leren kennen? U vindt alle merkgebruikers op onze website.