Thuis in het Pajottenland

De zeven gemeenten legden een aantal projectideeën samen en besloten ze te bundelen. Samen met Haviland en Pajottenland+ zijn zij de promotoren. In dit intergemeentelijke samenwerkingsproject (IGS) zitten vier grote lijnen.

  • LOGEREN: nieuwe overnachtingslocaties creëren voor wie de regio met camper of tent bezoekt en voorstellen uitwerken om verblijfslogies te ontwikkelen.
  • TOT RUST KOMEN: rustplekjes voor recreanten en eigen inwoners (opfrissen).
  • INFORMEREN: digitale infoborden.
  • LEKKER PAJOTS ETEN: extra kansen voor bestaande boerenmarkten en nieuwe uitbouwen.

Locaties en acties uit de opgesomde punten worden gecommuniceerd. Zowel voor de uitvoering als communicatie komt er samenwerking met co-promotoren en partners.

Projectgegevens

  • Programma:PDPOIII
  • Jaartal:2015
  • Projectkost:381 500 euro
  • Promotor:Pajottenland+ vzw
  • Duurtijd:1/10/2015 - 30/6/2018
  • Maatregel:
    • LEADER
    • Streekidentiteit

Doelstellingen

  1. Aanleg + accommodatie voor campers en motorhomes.
  2. Locaties voor paalkamperen: aanleg + accommodatie.
    Door een goede communicatie en vlot bereikbare overnachtingsplaatsen wil het Pajottenland recreanten uit projectonderdelen 1en 2 naar de regio halen. Het is de bedoeling dat ze tijdens hun verblijf een steentje bijdragen aan de lokale economie en plattelandseconomie.
  3. Rustplekjes voor recreanten en inwoners.
    Punt 3 sluit aan bij 1en 2, maar heeft ook een veel breder impact bij het lokale en sociale leven in de dorpen. Voor eigen inwoners moeten alle rustplekjes opnieuw meer aan belang winnen als ontmoetingsplek voor de straat, buurt en/of het dorp.
  4. Promotie voor ontwikkeling van verblijfslocaties in ruraal Pajottenland.
    Het uitwerken van een digitaal of gedrukt promotioneel pakket moet investeerders aanzetten om in de regio Pajottenland te investeren m.b.t. bijkomende logies. Zowel voor B&B-overnachtingen als verhuurlogies.
  5. Digitale infoborden.
    De digitale borden hebben als doel informatie verspreiden naar de eigen inwoners, plattelandsevenementen intergemeentelijk kenbaar maken en nieuws delen met recreanten en bezoekers. Dit deelproject heeft twee doelen: nieuwsverspreiding en het platteland uitdragen.
  6. Boerenmarkten in (bijna) elke gemeente.
  7. Uniformiseren en opwaarderen  van de boerenmarkten en hun locaties.
  8. Boerenmarkt Gaasbeek versterken en gebruiken als voorbeeld voor de andere boerenmarkten.
    Met acties voor boerenmarkten wordt de landbouwsector - en dan vooral producent-marktverkoper - betrokken in dit project. Een aantal gemeentebesturen wensen in te zetten op nieuwe kansen voor de producenten­-marktverkopers. Andere gemeenten willen extra kansen voor de bestaande boerenmarkten. De streekeigenheid en het Pajottenlandmerk vormen daarbij een meerwaarde.

Contactgegevens

Katrien Meersseman

Molenstraat 26

1760 Roosdaal

katrien.meersseman@pajottenland.be

054 50 02 45